Kako podržati vještine su...

Kako podržati vještine suočavanja i mentalno zdravlje djece za vrijeme stresa i COVID-19 krize te kako se nositi sa strahom od potresa

Kako podržati vještine suočavanja i mentalno zdravlje djece za vrijeme stresa i COVID-19 krize te kako se nositi sa strahom od potresa

02.04.2020. 14:10:12

Stresne situacije poput ove u kojoj smo se trenutno našli imaju realan i opipljiv utjecaj i na naše tijelo i um. Jedan dio mozga, hipotalamus, pokreće sustav alarma u tijelu i zato se luče hormoni kortizol i adrenalin. Naše tijelo, da bi se obranilo, ulazi u reakciju "bori se - ili bježi". Tijekom te obrambene reakcije, svi naši drugi sustavi postaju manje učinkoviti, posebice imunološki sustav, te smo podložniji obolijevanju. Uz to, imamo poteškoća i s planiranjem obaveza, izvršavanjem zadataka, usmjeravanjem pažnje. Što možete reći kada djeca govore o osjećajima? Kako reagirati kada dijete kaže da se boji?

Dio aktivnosti koje predlažemo pomoći će djeci da se izraze čak i bez puno riječi. Aktivnosti s crtanjem im pomažu da uspore. Povezat će se sa svojom maštom jer ponekad baš i ne mogu dobro pojasniti svoje osjećaje i svoje misli. Ostale aktivnosti ih usmjeravaju na razumijevanje promjene i usmjeravaju ih na budućnost. Pomoći će i odraslima da samo ostanu u sadašnjem trenutku, prateći dijete te se prisjete svojih snaga, resursa i sustava podrške.

Što možete reći kada djeca govore o osjećajima?
Kratko im svojim riječima ponovite što su rekli. Tako potvrđujete njihovo iskustvo i dajete im dozvolu da to osjećaju bez srama. Primjerice, ako dijete kaže: "Bojim se", nije dobro negirati iskustvo ili umanjivati: "Nemoj se bojati, nemaš se čega bojati...", nego: "Čujem da te strah. Vidim da te to muči."

PRIJEDLOG AKTIVNOSTI

CRTANJE OBITELJSKOG PORTRETA: Roditelji i djeca paralelno crtaju, svatko svoj crtež te iza toga imaju razgovor o crtežima i (obiteljsku) izložbu. Obiteljski portret podsjeća djecu na njihov sustav podrške i sigurnu bazu.

CRTANJE/POPIS STVARI U KOJIMA UŽIVAM (prilagoditi dobi djece): Omiljene igre, hobi, omiljeni način opuštanja, najdraža hrana.

CRTANJE - KAKO SE OSJEĆAM KADA RAZMIŠLJAM O KORONI/POTRESU/OVOM KAOSU: Roditelji i djeca paralelno crtaju, svatko svoj crtež te iza toga imaju razgovor o crtežima i (obiteljsku) izložbu.

CRTANJE - KADA SE OSJEĆAM HRABRO I SIGURNO: Pitajte djecu sjećaju li se situacija kada su bili hrabri. Pitajte ih u kojim se situacijama osjećaju sigurni. Kako bi to nacrtali? Crtajte paralelno. Nakon toga svatko objasni svoj crtež. Ova će vas aktivnost podsjetiti na snage koje imate.

POSADITE KUĆNI VRT ILI BAREM NEKU BILJČICU (npr. suncokret ili grah): Svaki dan ćete moći pratiti promjene i vidjeti ih kako rastu.

INTERVJUIRAJTE STARIJE ČLANOVE VAŠE OBITELJI: Nazovite ih telefonom ako nisu u kućanstvu. Predložite aktivnost djetetu kao igru - vi zovete jednog a dijete drugog člana. Pitajte ista pitanja - gdje su se i kako rodili, koliko ih je bilo u obitelji, što im je bila omiljena hrana, tko im je bio najbolji prijatelj, itd. Što je bilo drugačije od mog iskustva? (Ukoliko je radio i roditelj s drugim članom - usporedite odgovore). 

POPIS PROMJENA: Svi ukućani naprave popis trenutnih promjena i promjena koje očekuju. Preporučamo paralelan rad djece i roditelja te razmjenu nakon aktivnosti. Zadatak svima je, bez obzira koliko je teško, navesti: Lošu stranu promjena i dobru stranu promjena. 

CRTANJE/PISANJE PRIČE/ IZRADA KOLAŽA: Moj život za 10 godina. Ovime vježbamo usmjerenost na budućnost i planiranje. Preporučamo paralelan rad djece i roditelja te razmjenu nakon aktivnosti.

Izrada materijala:
Odgojno savjetovalište
Centar za rehabilitaciju
Sveučilište u Zagrebu
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet