O zdravlju mozga i učenju...

O zdravlju mozga i učenju u svakoj dobi u Tjednu mozga

O zdravlju mozga i učenju u svakoj dobi u Tjednu mozga

13.03.2024. 14:17:29

Tijekom 23. Tjedna mozga (Brain Awaraness Week), od 11. do 17. ožujka 2024. godine, organizira se niz aktivnosti s ciljem promocije znanja o mozgu i bolestima mozga te upoznavanje šire javnosti sa značenjem istraživanja mozga u 21. stoljeću – Stoljeću uma.  Obilježavanju ovogodišnjeg 23. Tjedna mozga pridružili smo se predavanjem i radionicom u Centru za zdravlje mladih za korisnike i stručne djelatnike Udruge OZANA koja skrbi o mladim i odraslim osobama s invaliditetom. Predavanje i radionicu je održala voditeljica Savjetovališta za mlade s invaliditetom Marija Škes, mag.educ.reh. iz Nastavnog zavoda za javno zdravstvo "Dr. A. Štampar" u sklopu projekta Ruke i teme „Briga o zdravlju“. Jedna od vodećih tema ovogodišnjeg Tjedna mozga je i Socijalni mozak koji se odnosi na „složenu mreža područja koja nam omogućuju prepoznavanje drugih i evaluaciju njihovih mentalnih stanja (namjera, želja i vjerovanja), emocija, trajnih dispozicija i ponašanja“ (Blakemore, 2008.) tj. to su regije mozga uključene u procese socijalne kognicije. Predavanjem Zdravlje mozga predstavljene su zanimljivosti o mozgu, što sve utječe na zdravlje mozga, usvajanje pozitivnih zdravstvenih navika te izbjegavanje štetnih i rizičnih ponašanja, kao i važnost cjeloživotnog učenja koje utječe na naše cjelokupno zdravlje: fizičko, psihičko i socijalno. 


Interaktivnom radionicom Provježbaj mozakKako učimo? obuhvatili smo metode učenja pomoću pokreta i vježbi. Svatko od nas ima svoj osobni stil učenja – vizualni, auditivni, kinestetički. Logički je baziran na sagledavanju šire slike i povezivanju. Učenje, mišljenje, kreativnost i inteligencija su procesi koji uključuju cijelo tijelo. Osjećaji, pokreti, osjeti i integrativne funkcije ugrađene su u tijelo i zato kažemo da učimo cijelim tijelom. Za učenje su bitni motorički rast i razvoj, kao i senzorička integracija jer se kretanjem aktiviraju određena područja mozga koja su važna za učenje. Mozak ne može učiti sam, učenje i mišljenje se ne događaju samo „u glavi“. Potrebni su mu drugi dijelovi tijela koji mu dostavljaju informacije iz okoline. 

Usklađivanjem dijelova tijela i uma unaprjeđuju se motoričke sposobnosti, koordinacija, pamćenje, čitanje, izražavanje, pisanje, matematičke i jezične vještine. Istovremeno se postiže bolja emocionalna ravnoteža, smanjuju se stres, napetost i hiperaktivnost. Kroz kretanje i igru primjenjuju se pametni pokreti poput Brain Gyma (gimnastike za mozak), pjevanja, plesanja, sviranja i drugih aktivnosti koje pospješuju učenje, kreativnost, zdravlje kao i uspješno prevladavanje stresa. 

Naš mozak je moćniji i od najboljeg računala, stvara misli i osjećaje, pamti. Naučili smo da su naše uši „izbirljive“ – lijevo uho je osjetljivije na zvukove glazbe, a desno na zvukove vezane uz govor. Pronašli smo gdje se nalazi točka za „energetsko zijevanje“, što je to „misleća kapa“ i gdje se nalaze „moždane tipke“. Iako je do nedavno, istovremeno izvršavanje više zadataka odnosno aktivnosti hvaljeno, mi smo rekli NE multitaskingu – sve u cilju zdravijeg mozga. Ali, i mozak može zatražiti „time out“, ne može uvijek funkcionirati besprijekorno. Vježbanje i pametni pokreti, potiču promjene u mreži neurona i opskrbi mozga kisikom te imaju važnu ulogu u poboljšanju mentalnih sposobnosti i akademskih vještina. Dakle, ono što unaprjeđuje kvalitetu našeg života poboljšat će i rad našeg organizma pa tako i mozga.

Hrvatski institut za istraživanje mozga Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i Hrvatsko društvo za neuroznanost, kao pridruženi članovi i partneri European Dana Alliance for the Brain i Federation od European Neuroscience Societies i ove su godine glavni organizatori Tjedna mozga u Hrvatskoj, uz pokroviteljstvo Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti i potporu Ministarstva znanosti i obrazovanja te Znanstvenog centra izvrsnosti za temeljnu, kliničku i translacijsku neuroznanost.