Samopouzdanje: najbolji s...

Samopouzdanje: najbolji saveznik u svakom trenutku

Samopouzdanje: najbolji saveznik u svakom trenutku

31.07.2020. 15:34:36

Samopouzdanje – svi ga žele. Pomaže u pronalasku posla, ostvarivanju zdravih veza, sklapanju prijateljstava… A kada je riječ o studentskom životu, samopouzdanje je jedan od vodećih saveznika. Koliko studiranje može biti najljepši period u životu, toliko može postati stranputica na razvojnom putu mlade osobe. No, sve ste to već znali, zar ne? Pitanje je kako steći samopouzdanje i ne izgubiti ga kada vam najviše treba. Ne događa se preko noći, ali nije nemoguće! 

Osoba koja 'fura' svoj film, vjeruje u svoje sposobnosti, ne zamara se hoće li svaki put naići na odobravanje drugih ljudi… Sve su to osobine ljudi koji imaju samopouzdanja. I ne samo što se osjeća ugodno u svojoj koži, nije sklona psihološkim poteškoćama poput depresije i anksioznosti, somatskim smetnjama, povećanoj (zlo)upotrebi alkohola i psihoaktivnih supstanci, nezdravom odnosu prema prehrani. 

No, vratimo se na početak. Što utječe na razvoj samopouzdanja? Rani odnosi s članovima obitelji, vršnjacima, odgajateljima i nastavnicima te sa samima sobom. Primjerice, kada tijekom djetinjstva, u našim ranim odnosima, doživljavamo prihvaćanje, ostvarujemo čvrst temelj da se osjećamo dobro o samima sebi. No, ako ti odnosi bivaju ispunjeni kritikama, zahtjevima i ograničenjima, dijete uči da je nesposobno, neadekvatno ili inferiorno. Osobe čiji su pozitivni uzori osobe s visokim samopouzdanjem vjerojatnije će razviti i svoje samopouzdanje. Također, odnosi s drugima koje ostvarujemo tijekom života poput prijateljstava, romantičnih odnosa i slično mogu utjecati na našu percepciju nas samih. Na primjer, u studentskom domu, vršnjaci mogu pozitivno utjecati na razvoj našeg samopouzdanja pružanjem podrške i potvrđivanja. Međutim, vršnjaci koji su kompetitivni te skloni kritiziranju i osuđivanju mogu negativno utjecati na naše samopouzdanje.

Većina ljudi pretpostavlja da je njihovo nisko samopouzdanje povezano s njihovim nedostatkom postignuća, sposobnosti ili prepoznavanja. No umjesto toga, ono je često posljedica pretjeranog usmjeravanja na percipirana, nerealna očekivanja ili standarde drugih, posebice obitelji i društva. Utjecaji poput medija također mogu doprinositi našim percepcijama uspješnosti, ljepote i vrijednosti. Naposljetku, osobno iskustvo socijalne poželjnosti, privilegija te bilo kojeg oblika zlostavljanja imaju snažan utjecaj na percepciju osobe o samoj sebi. 

Strategije za razvoj samopouzdanja 

Naglasite svoje snage: Pohvalite se za sve što pokušate. Ako se usmjerimo na ono što možemo, tada možemo i same sebe pohvaliti za trud umjesto samo za krajnji produkt rada. Ako sve započinjemo uočavajući ono što pritom možemo, olakšava nam prihvaćanje i naših ograničenja, koja nismo u mogućnosti izbjeći. 

Preuzmite proračunate rizike: Zakoračite prema novim iskustvima i prilikama da naučite nešto novo umjesto da se usmjerite na prilike za pobjedu ili gubitak. Ovakav stav nam omogućava da si dopustimo iskušavanje novih mogućnosti i može povećati našu sposobnost samoprihvaćanja. U suprotnom svaku priliku doživljavamo kao mogućim neuspjehom i time usporavamo ili onemogućavamo naš osobni rast. 

Koristite samogovor: Samogovor je razgovor koji vodimo sa samima sobom. Može nam olakšati uočiti s kakvim se obrascima misli suočavamo. Kada ih uočimo, lakše ih prepoznajemo svakog sljedećeg puta i tada si možemo reći „stop“ i zamijeniti ih mislima koje su razumnije i realnije. Primjerice, ako uočite da imate izrazito visoka, perfekcionistička očekivanja, podsjetite se da ne možete sve učiniti savršeno, da je jedino moguće da se okušate u određenim aktivnostima i zadacima i da ih pokušate učiniti dobro, da uložite trud. Takvo razmišljanje nam dozvoljava da prihvatimo same sebe uz daljnje ulaganje truda u napredak. 

Samoprocjenjivanje: Naučite objektivno procijeniti same sebe. To nam omogućava izbjegavanje učestali osjećaj nemira koji može proizlaziti iz oslanjanja isključivo na mišljenja osoba iz okoline. Usmjeravanje na sebe iznutra – koji osjećaj nam izaziva naše ponašanje, uradak i drugo. To nam omogućava ostvarivanje dojma samog sebe i pomaže nam da sačuvamo svoju osobnu snagu, umjesto da ju dajemo drugima. 

Smisao za humor: Pokušajte razviti sposobnost da se smijete ponekad kad učiniti nešto smiješno, neoprezno ili pogrešno. Nastojte takve situacije doživjeti kao dokaz o svojoj ljudskosti. To nam pomaže u izgradnji samopouzdanja, ali i odnosa s drugima.

Započnite zadatak dnevnih ili tjednih samopotvrđivanja: Odredite cilj da zapišete ili kažete pozitivne stvari koje volite o sebi. One se mogu odnositi na naš izgled, aktivnosti kojima smo se bavili tijekom dana ili na bilo koji malen cilj kojeg smo ostvarili. Redovito odvojite vrijeme za uživanje u svojim postignućima. 

Tražite neformalnu ili stručnu podršku: Započinjanje razgovora o ovoj temi s bliskim prijateljem ili stručnjakom može nam pomoći da bolje razumijemo svoje samopouzdanje i obrasce razmišljanja. Prijatelji i savjetovatelji nam mogu pružiti podršku, ali i izazove koji nam mogu pomoći u razvoju realističnih, pozitivnih gledišta na same sebe. 

Vježbajte suosjećanje prema sebi: Budite blagi prema sebi – često bivamo svoji najgori kritičari. Razmisli o nježnim, podržavajućim stvarima koje bio rekao/rekla prijatelju koji je loše volje i ponovi te rečenice samom/samoj sebi.